Świadectwa energetyczne – najczęstsze pytania

W dzisiejszych czasach, w miarę wzrostu świadomości ekologicznej świadectwa charakterystyki energetycznej stają się niezbędnym elementem procesu sprzedaży, wynajmu nieruchomości czy też oddania budynku do użytkowania. Coraz więcej osób spotkało się już z pojęciem świadectwa energetycznego czy certyfikatu energetycznego, ale jest też mnóstwo osób, które po raz pierwszy słyszą skomplikowaną nazwę ’świadectwo charakterystyki energetycznej budynku’ u notariusza w przeddzień sprzedaży nieruchomości lub w nadzorze budowlanym składając zawiadomienie o zakończeniu budowy. W dzisiejszym artykule przyjrzymy się najczęstszym pytaniom dotyczącym świadectw energetycznych, z którymi spotykamy się rozmawiając z naszymi klientami. Postaramy się wyjaśnić co i jak. Mam nadzieję, że dostarczymy klarownych odpowiedzi i sprawimy, że temat ten stanie się bardziej zrozumiały i przystępny.

Spis treści

Czy świadectwo energetyczne jest obowiązkowe i dla kogo?

Od 2014 roku zasady sporządzania i przekazywania świadectw charakterystyki energetycznej budynków są precyzyjnie określone w ustawie o charakterystyce energetycznej budynków. Tutaj nasuwa się pytanie czy wszystkie budynki potrzebują świadectwa charakterystyki energetycznej?
Nie, nie wszystkie. Jeśli używasz budynku czy też lokalu „na własny użytek”, czyli nie planujesz go sprzedawać ani wynajmować, świadectwo nie jest wymagane. Natomiast gdy wchodzi w grę sprzedaż, wynajem, czy nawet obsługa organów wymiaru sprawiedliwości, wówczas świadectwo staje się niezbędne.

certyfikat energetyczny
Podsumowując świadectwo jest obowiązkowe w następujących sytuacjach:

  1. sprzedaż lokalu/budynku
  2. sprzedaż na podstawie spółdzielczego własnościowego prawo do lokalu/budynku
  3. wynajem lokalu/budynku

W wyżej wymienionych sytuacjach świadectwo energetyczne sporządzamy w celu przekazania go wynajmującemu/kupującemu. Bardzo ważna jest informacja, że ani najemca, ani nabywca nie mogą zrzec się prawa do otrzymania świadectwa energetycznego.

  1. zawiadomienie o zakończeniu budowy

Od kwietnia 2023 roku inwestor budowy będzie zobowiązany do załączenia świadectwa charakterystyki energetycznej do zawiadomienia o zakończeniu budowy lub wniosku o udzielenie pozwolenia na użytkowanie.

  1. obiekty o użytkowej  powierzchni przekraczającej 250 m2 zajmowanych przez instytucje wymiaru sprawiedliwości, prokuraturę, jednostki administracji publicznej a także miejsca obsługujące są interesanci,
  2. obiekty o powierzchni użytkowej powyżej 500m2, w których oferowana są różnorodne usługi dla obywateli

Dla budynków, o których mowa w punktach 5 i 6 konieczne jest umieszczenie świadectwa w widocznym miejscu. Kto odpowiada za sporządzenie certyfikatu energetycznego?
Właściciel, zarządca, posiadacz spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu, posiadacz spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu, czy inwestor. To oni są zobowiązani do zlecenia wykonanie świadectwa.

Kto odpowiada za sporządzenie certyfikatu energetycznego?

Właściciel, zarządca, posiadacz spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu, posiadacz spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu, czy inwestor. To oni są zobowiązani do zlecenia wykonanie świadectwa.

Gdzie uzyskać świadectwo charakterystyki energetycznej budynku lub lokalu?

Jeżeli potrzebujesz świadectwa charakterystyki energetycznej budynku/lokalu lub audytu energetycznego do programu Czyste Powietrze zapraszamy do kontaktu!

Wykonujemy świadectwa w całej Polsce! Zapraszamy do kontaktu

Nasz zespół składa się z doświadczonych ekspertów, którzy posiadają nie tylko uprawnienia do sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej i wiedzę teoretyczną, ale przede wszystkim praktyczne umiejętności z dziedziny oceny energetycznej budynków.

Nie wszystkie domy są takie same, dlatego oferujemy spersonalizowane podejście do każdego klienta. Nasze rozwiązania są dostosowane do Twoich indywidualnych potrzeb i warunków.

Posiadanie aktualnego certyfikatu energetycznego może przynieść realne oszczędności finansowe poprzez wskazanie obszarów, w których można poprawić efektywność energetyczną budynku. Dbamy nie tylko o Twój portfel, ale także o naszą planetę. Poprawiając efektywność energetyczną swojego domu, pomagasz ograniczyć emisję szkodliwych substancji i przyczynić się do ochrony środowiska.

Kto może wykonać świadectwo energetyczne?

Świadectwo charakterystyki energetycznej może wykonać osoba, która poza posiadaną wiedzą i praktycznymi umiejętnościami w dziedzinie oceny efektywności energetycznej budynku, znajduje się na liście osób uprawnionych do sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej.
Na stronie Ministerstwa Rozwoju i Technologii możemy sprawdzić wpisując np. imię i nazwisko osoby, której chcemy zlecić wykonanie świadectwa, czy dana osoba rzeczywiście posiada wymagane uprawnienia. Możemy również poprosić osobę wykonującą świadectwo o przedstawienie potwierdzenia wpisu do wykazu osób uprawnionych do sporządzania świadectw. Każdy certyfikator może je samodzielnie wygenerować z poziomu swojego konta w centralnym rejestrze.
świadectwo energetyczne wykaz osób uprawnionych

Jak sprawdzić autentyczność wykonanego świadectwa energetycznego?

Świadectwo charakterystyki energetycznej jest dokumentem, który powstaje poprzez wgranie danych i obliczeń budynku czy też lokalu mieszkalnego na stronę Ministerstwa Rozwoju i Technologii. Każde świadectwo bez wyjątku musi zostać zarejestrowane oraz każde jest sygnowane zdaniem Wygenerowano z centralnego rejestru charakterystyki energetycznej budynków – na dole każdej strony certyfikatu jak na zdjęciu poniżej.

świadectwo charakterystyki energetycznej rejestr

Warto zwracać uwagę na ten subtelny „szczegół”. Pomimo iż obowiązek rejestrowania każdego(bez wyjątku) świadectwa na stronie ministerstwa został wprowadzony w 2017 roku to niestety nadal zdarzają się sytuacje, że klient otrzymuje „świadectwo energetyczne”, które jest po prostu wyciągiem z obliczeń z programu typu ArCadia lub Audytor OZC i nie ma żadnej wartości prawnej.

Dodatkowo każde świadectwo ma przypisany indywidualny, niepowtarzalny numer, który znajdziemy na górze każdej strony :
SCHE/numer uprawnień/numer świadectwa w danym roku kalendarzowym/rok, w którym zostało wykonane świadectwo.

Wpisując ten numer na stronie możemy sprawdzić czy świadectwo energetyczne naszej nieruchomości znajduje się w centralnym rejestrze.

wyszukaj świadectwo energetyczne po numerze

Kiedy zamiast świadectwa możemy przedstawić oświadczenie?

Czasami spotykamy się z sytuacją, gdy świadectwo charakterystyczne nie jest wymagane, ale np. potencjalny nabywca lub notariusz upiera się, że mamy taki dokument dostarczyć. W takich nietypowych sytuacjach, proponujemy naszym klientom wystawienie oświadczenia, w którym wykazujemy, że świadectwo z różnych przyczyn nie może zostać wykonane. Sytuacje, gdy możemy przedstawić oświadczenie to m.in:

  • sprzedaż garażu lub miejsca postojowego;
  • sprzedaż nieruchomości, w trakcie budowy, gdy nie jest jeszcze zainstalowane źródło ciepła;
  • sprzedaż budynku, który jest wpisany do rejestru zabytków.

Przeczytaj również: Kluczowe czynniki wpływające na wynik świadectwa energetycznego

Powiązane wpisy

Call Now ButtonZADZWOŃ